Uczniowie przygotowujący się do ważnych egzaminów z niecierpliwością czekają na dalsze decyzje rządu. Według najbardziej prawdopodobnego scenariusza właśnie ósmoklasiści i maturzyści mają szansę, aby wrócić do nauki stacjonarnej w pierwszej kolejności. Na razie minister edukacji Przemysław Czarnek ogłosił, że resort wyda rozporządzenie o przedłużeniu nauki zdalnej dla większości roczników (poza dziećmi z klas 1-3, które do szkół wróciły 18 stycznia) do końca lutego. Nieoficjalnie mówi się, że jest spora szansa, że klasy, które czekają na wiosnę egzaminy, będą mogły wrócić do szkolnych ławek od 1 marca. Od czego to jednak zależy?
Powrót do szkół a egzaminy
Dlaczego właśnie uczniowie klas ósmych i maturzyści mają pierwszeństwo w kwestii powrotu do nauki stacjonarnej? Przede wszystkim, że względu na nadchodzące egzaminy: ósmoklasisty (25-27 maja 2021 r.) i matury (od 4 maja). Lekcje online wciąż pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o jakość edukacji, co potwierdzają opinie ekspertów. Możliwość prowadzenia indywidualnych i grupowych konsultacji w szkołach dla tej grupy uczniów pomaga, ale nie jest w stanie zastąpić regularnej nauki stacjonarnej. Uczniowie obawiają się o wyniki egzaminów i o swoją przyszłość. Młodzieży pracującej w trybie zdalnym dokucza społeczna izolacja, brak kontaktu z rówieśnikami. Coraz więcej mówi się o psychologicznych i zdrowotnych skutkach nauki online (m.in. problemy z nadwagą i wzrokiem).
Od czego zależy termin powrotu do nauki stacjonarnej?
Wiele wskazuje na to, że powrót do szkół dla starszych roczników, a w pierwszej kolejności ósmoklasistów i maturzystów będzie możliwy już w marcu. Od czego to zależy? Ministerstwo informuje, że analizuje liczbę zakażonych, frekwencję w szkołach a także szereg innych danych i na bieżąco sprawdza możliwe scenariusze. Duże znaczenie będzie miał przebieg rozpoczętych niedawno szczepień dla nauczycieli oraz testów na covid-9 w tej grupie zawodowej.
Jak się przygotować na powrót do szkoły?
Powrót do nauki w szkolnych ławkach wiąże się z wieloma zalecaniami dotyczącymi zasad obowiązujących w szkole. Klasy mają odbywać lekcje w jednej sali, które powinny być regularnie wietrzone. Zaleca się, aby każdy uczeń miał własne przybory. Dla starszej młodzieży wracającej do szkół dobrym rozwiązaniem może być zastosowanie artykułów szkolnych o właściwościach antybakteryjnych, np. kalkulatorów i długopisów Milan z jonami srebra hamującymi rozwój bakterii. Pamiętajmy, że po wielu miesiącach nauki zdalnej, organizm odzwyczaił się od noszenia plecaka. Warto zadbać, aby plecak był anatomicznie wyprofilowany, dawał odpowiednie podparcie dla kręgosłupa i posiadał wyregulowane szelki.
[